|
Om det du beskriver ovan är allt de har att komma med är det inte mycket till granskning. Jag räknar med mer, allvarligare kritik än så.
Det här med opartiskheten beror ju på hur man ser det. Uppdrag granskning är opartiskt i det hänseendet av att de inte är knutna till endera sidan. Och låter de förespråkare för MMA-sidan bemöta de uppgifter somkommer fram i programmet så ser jag inget problem.
Men samtidigt handlar det om att kritiskt granska något, MMA:n i det här fallet. Då är det klart att det i tv-kommer att bli mycket fokus på allt negativt man hittar. Dessutom görs UG:s program ofta dramatiska i stället för att torrt redovisa fakta. Det ska ju vara bra tv också, förutom samhällsgranskande.
Sen är det ju MMA:n som så att säga har bevisbördan på sig. Forskare tilldöms i allmänhet stort förtroende och om en hjärnforskare säger att upprepade slag mot skallen inte är bra och kan få allvarliga konsekvenser för individen på lång sikt så har åtminstone inte jag särskilt mycket att invända mot det.
Men som sagt, den visan har vi hört många gånger förr och är det allt de har att komma med blir det ett svagt program.
Jag misstänker att granskningen av MMA har en annan upprinnelse. Nämligen att två framstående profiler från en känd MMA-klubb i Stockholm misstänktes får grova rån. Lägg därtill ett tidigare Uppdrag Granskning där en viss Danger medverkade som våldsam krogvakt.
Jag tror att det var detta som satte igång granskningsapparaten snarare än att Martin Ingvar ojar sig över att MMA blivit en del av RF.
Men ganska snart släpptes en av de två misstänkta och då kanske inte urpsrungsidén höll och man fick nysta i något sidospår i stället.
Obs, ovanstående stycke är bara som jag gissar. Jag skulle dock inte bli förvånad om kopplingen MMA och kriminalitet tas upp i programmet.