Quote:
Originally Posted by hybris

Jag känner mig i alla fall inte totalt jävla dum.
Men för det första så är det ju aftonbladet du länkar till.
För det andra så är det inte journalisten i fråga som har bestämt vad han/hon ska skriva om. Denne har fått ett uppdrag av sin chef.
För det tredje, allt handlar om att sälja lösnummer. Som du skriver själv: 40% röstar i EU-valet, det är väl inte jättemånga som skulle köpa en tidning för att läsa om detta. Melodifestivalen däremot ...
|
Nja, nu tänkte jag ju inte dra alla journalister över en kam... Men, jag har precis börjat på sommarjobbet, vilket är posten. Dom som jobbar där är inte dumma på nått sätt, men är ej heller inte direkt intellektuella och kan inte heller speciellt mycket om eu eller politik i stort. Personalen består till stor del av folk som gick ut eller hoppade av gymnasiet, tog första bästa jobb och blev kvar. Med andra ord en klassisk "arbetare". Men som sagt, absolut inga dumma människor.
Hur som helst, den tidningen som dom flesta läser är aftonbladet vilket innebär att det mesta av den information dom har om samhällsfrågor kommer därifrån. Därför undrar jag hur en chefsredaktör väljer att ha en artikel som jag länkade till som det första man ser på närbilagan istället för artiklar som diskuterar lite mer seriösa ämnen? Jag menar, tror dom att folk inte pallar eller är intresserade av att läsa mer informativa artiklar? Klart jag förstår problematiken med att sälja lösnummer och dra läsare, men aftonbladet har ett otroligt stort ansvar eftersom vad dom skriver når så många. Jag tror att ens intresse Eu och politik beror till viss del på hur intresserad man är, men också hur information presenteras för en.
Och så har dom en artikel om en jävel i värmland som böjade gråta för att Ryback ställde in...
fan vad bitter jag låter