|
Jo, då var gillsäsongen igång igen. Premiär i dag.
Eftersom jag är en hygglig prick och eftersom det var ett tag sedan sist tänker jag dela med mig av ett nytt recept som jag improviserade ihop i dag. (Jag blev bjuden på något liknande för flera år sedan, men fick aldrig något recept då. Har aldrig testat det här tidigare.) Allt för att ni ska vara förberedda när ni plockar fram era egna grillar.
I brist på bättre kallar jag det för paprika-salsa.
För två personer, typ.
2 (röda) paprikor
2 vitlöksklyftor
1 skvätt olivolja
salt
peppar
tabasco
Dela paprikan i mindre bitar. Rosta parpikan och vitlöken tillsammans i en torr stekpanna. (Går säkert att göra i ugn och på grillen också, men så här gjorde jag.)
Häll dem i en lämplig skål och slå på en skvätt olivolja. Kör dem till puré med en stavmixer. Smaka av med salt, peppar och tabasco. (Jag hade bara i en liten dutt tabasco, jag ville inte ha salsan stark, bara ge den lite mer karaktär.)
Färdigt. Den blev jävligt god och söt, passade perfekt till den grillade fläskfilén och klyftpotatisen.
Ytterligare tips: Om man vill ha salsan varm kan man göra den så att man kan käka den med en gång men jag har fått för mig att sånt här mår bättre av att stå och gotta ihop sig en stund, därför gjorde jag den innan jag la köttet på grillen. I en väslorterad livsmedelsbutik kan man hitta salt med röksmak. Mitt var tyvärr slut annars tror jag att det skulla passa utmärkt att ha i salsan.