Thread: Misstag III
View Single Post
Old 06-28-2009, 11:55 AM   #8171 (permalink)
hybris

Brown Belt

hybris's Avatar

Quote:
Originally Posted by mjolner View Post
Nja, nu tänkte jag ju inte dra alla journalister över en kam... Men, jag har precis börjat på sommarjobbet, vilket är posten. Dom som jobbar där är inte dumma på nått sätt, men är ej heller inte direkt intellektuella och kan inte heller speciellt mycket om eu eller politik i stort. Personalen består till stor del av folk som gick ut eller hoppade av gymnasiet, tog första bästa jobb och blev kvar. Med andra ord en klassisk "arbetare". Men som sagt, absolut inga dumma människor.
Hur som helst, den tidningen som dom flesta läser är aftonbladet vilket innebär att det mesta av den information dom har om samhällsfrågor kommer därifrån. Därför undrar jag hur en chefsredaktör väljer att ha en artikel som jag länkade till som det första man ser på närbilagan istället för artiklar som diskuterar lite mer seriösa ämnen? Jag menar, tror dom att folk inte pallar eller är intresserade av att läsa mer informativa artiklar? Klart jag förstår problematiken med att sälja lösnummer och dra läsare, men aftonbladet har ett otroligt stort ansvar eftersom vad dom skriver når så många. Jag tror att ens intresse Eu och politik beror till viss del på hur intresserad man är, men också hur information presenteras för en.

Och så har dom en artikel om en jävel i värmland som böjade gråta för att Ryback ställde in...

fan vad bitter jag låter

Jag förstod att du inte menade alla journalister, jag tog inte åt mig.
Jag håller med dig, läser i stort sett aldrig någon av kvällstidningarna. Men ibland gör jag det, oftast om de recenserar en konsert jag är intresserad av eller när det gäller vissa kriminalartiklar.

Jag tror att det är två grejer som framförallt styr vad kvällstidningarna skriver om.
Det ena är att de är just kvällstidningar. Eftersom dessa kommer senare på dagen än dagstidningarna måste de oftast ha en annrolunda vinkel på nyheterna annars så tillför de ju inget nytt. Morgontidningarna har redan skrivit om själva nyheten.

En annan sak är lösnummerförsäljningen. Varje dag går man på kvällstidningarna igenom vad det är som säljer bäst. Det är sedan detta man får se i nästa nummer.

Jag tycker att kvällstidningarna kan göra riktigt bra grejer ibland. När de väl bestämmer sig för att satsa på något gör de det rejält och de har massiva kontaktnät.
Problemet, särskilt i dessa dagar, är som vanligt att mycket ska göras av få, så snabbt som möjligt. Rena rewrites på utländska artiklar är ju synnerligen enkelt och snabbt gjort (i många fall tror jag att det handlar om att översätta en artikel från engelska eller amerikanska tidningar rätt av) och ju snaskigare desto fler läsare.